Przejdź do głównej zawartości

Henna w pigułce. Przeczytaj, zanim zadasz pytanie. Proszę.




Kochani! Czytamy to, zanim zadamy pytanie.

Co to jest henna?

Pod potoczną nazwą “henna” funkcjonują najczęściej trzy zioła:

1) Cassia (cassia obovata): nazywana BŁĘDNIE "bezbarwną henną"; którą nie jest bezbarwna tylko blond/złota(!); nie ma żadnego potencjału na zielone włosy, nie rozjaśnia włosów i jej barwnik jest widoczny tylko na bardzo jasnych włosach- na grupie nazywamy ją cassia; zamiennikiem cassi może być senes bądź senna, mają te same właściwości

2) Henna (lawsonia intermis): rzeczywista henna, niektóre henny mają naturalnie barwnik pomarańczowy, który po kilku użyciach zbuduje się do brązu, inne henny mają naturalnie kolor czerwony, który po kilku użyciach nabuduje się do burgundu; żadna henna nie ma potencjału na zielone włosy, cokolwiek byście z nią robili, henna nie rozjaśnia włosów - na grupie nazywamy ją henna

3) Indygo (indigo): barwnik ziołowy czarny/niebieski; to on ma potencjał na zielone włosy, też nie rozjaśnia włosów- na grupie nazywamy go indygo



Pod nazwa “henna” w języku potocznym funkcjonują też mieszanki trzech powyższych ziół, na przykład mieszanki blond, brązowe, czarne- te nazywamy na grupie gotowymi mieszankami. Włosów traktowanych tymi mieszankami nie rozjaśniamy chemicznie i jesteśmy niezmiernie ostrożni z nakładaniem na nie chemicznych farb, bo włosy mogą wyjść zielone. Nie nakładamy ich też na włosy farbowane na jasne kolory bądź rozjaśniane, bo jest duze prawdopodobienstwo na glona, jeśli nie zahennujemy włosów dwoma etapami.  



BEZBARWNA henna NIE ISTNIEJE! Pod ta nazwa zwykle można kupić cassie.

BRĄZOWA henna NIE ISTNIEJE! Henny brązowe to mieszanki henny i indygo.

Henna CIEMNY BLĄD NIE ISTNIEJE! Henny ciemny blond i blond to mieszanki cassi, henny i indygo.

CZARNA henna też nie NIE ISTNIEJE! Czarne henny instant to mieszanki PPD z henna bądź indygo. Istnieją też mieszanki czarne, które zawierają henna i indygo, bez chemicznych dodatków (np. Khadi, Swati, Orientana).



Nie nazywamy wszystkich powyższych ziół i mieszanek henna! Na takie pytanie nie da rady odpowiedzieć! Podajemy dokładne nazwy ziół, jakie znajdują się w specyfiku, który chcemy użyć.


Czy będę miała zielone włosy?
Jeśli nie użyjesz indygo (patrz: skład produktu) to nie ma takiej możliwości! Z cassi i henny nie będzie zielonych włosów! NIGDY! Cokolwiek z nimi zrobisz. Na zielono świeca się minerały z twardej wody, przy użyciu cassi. Gdy używamy cassi, trzeba chelatować.

Zielone włosy mogą wyjść, jeśli zafarbujesz mocno rozjaśnione włosy czystym indygo bądź mieszanką henny z indygo bądź chemicznych barwników z indygo. Zielone włosy wyjdą też, gdy będziesz próbowała indygo rozjaśniać chemicznie bądź nakładać na nie jaśniejsze chemiczne farby. Więcej czytaj TUTAJ. Moga tez wyjsc zielone wlosy, jesli na blond, szczególnie rozjaśniony, albo na włosy w bardzo złym stanie, wielokrotnie farbowane na jasne kolory nalozysz gotowa mieszanke z indygo, mieszanke indygo z chemicznymi barwnikami bądź samo indygo.



Chcę rozjaśnić włosy henna.
Nie da rady! Henna nie rozjaśnia! Cassia nie rozjaśnia i indygo nie rozjaśnia. Za pomocą tych ziół można tylko przyciemnić włosy albo podbić naturalny kolor. Cassia nakładana na ciemne włosy będzie niewidoczna. Henna na ciemnych włosach da tylko rude bądź czerwone refleksy.


Używam henny do brwi, mam z henna doświadczenie.
Nie używasz. Jest wielce prawdopodobne, że to, czego używasz, nic wspólnego z henna nie ma, a tylko tak sie nazywa. Błędnie. “Henny” do brwi to zwyczajne farby chemiczne. Ziolami mozna farbowac brwi, ale wymaga to duzo wiecej zachodu.


Czy będę miał/miała przesusz?
Nie, o ile już go nie masz. Na pewno jednak podczas procesu hennowania będziesz się musiała zmierzyć z tym, w jakim faktycznym stanie są twoje włosy, bo zobaczysz je czyste, nie obklejone silikonami i innymi filmformerami. To już niewiele ma wspólnego z procesem hennowania, a dużo z codzienna pielęgnacją.

Zioła farbujące włosy nie wysuszają. Niestety maja taka renomę, bo ciężko je dopłukać. Więc zanim stwierdzisz, że masz pohennowy przesusz, proszę odczekaj 48h po hennowaniu, żeby kolor się utrwalił, a potem umyj włosy delikatnie i nałóż swoje ulubione maski. I wtedy zastanów się, czy to na pewno był przesusz, czy po prostu niedopłukane resztki ziół we włosach.

Wysuszać mogą dodatki do ziół, szczególnie te kwaśne (cytryna, amla, ocet). Wysuszają też mocne szampony, których używa się do oczyszczania włosów przed henna. Dodatki można dobrać tak, by były bardzo delikatne i specjalnie pod potrzeby twoich włosów i w odpowiedniej proporcji, tak jak metody oczyszczania. Nawet jeśli coś pójdzie źle i coś źle odmierzysz albo za mocno oczyścisz włoski przed hennowaniem za pomocą detergentów czy chelatujących substancji, przesusz nie jest groźny i nawet ciężko mi go porównać do permanentnego armageddonu, jaki na włosach robi chemiczna farba. Przesuszone włosy, po źle przeprowadzonym hennowaniu to problem na dzień, dwa. Wystarczy kilka dobrze sprawdzających się humektantów i emolientów. Farby chemiczne przesuszają i niszczą pasma na stałe.  


Hennowanych włosów nie wolno chemicznie farbować!
Wielki hennowy mit! Włosy cassiowane czy hennowane można rozjaśniać i farbować chemicznie, o ile używamy czystych ziół.

Zioła brudne i z domieszkami chemicznymi niebezpiecznie jest chemicznie farbować, bo połączenie rozjaśniacza z chemicznymi dodatkami z “henny” może spalić włosy. Takie niebezpieczne mieszanki znajdziecie TUTAJ.

Włosów indygowanych czystym indygo bądź hennowanych z gotowej mieszanki z dodatkiem indygo nie można chemicznie rozjaśniać i chemicznie farbować na jaśniejsze kolory, bo wyjdą zielone. Ale dla włosów jest to szkodliwe tylko o tyle, na ile szkodliwa jest chemiczna farba.


Jak rozrobić hennę? 

Wsypujesz proszek do cieczy i mieszasz. Tak jak TUTAJ.


Dodam odżywki, bo wszyscy tak robią!
Nie dodawaj! To jest pewnie twoje pierwsze hennowanie. Mogą wyjść plamy, szczególnie jeśli radykalnie zmieniasz kolor włosów. Odżywki blokują działanie henny. Henna z odżywka to gloss i tak go na grupie nazywamy. Więcej o glossach TUTAJ.


Spłukałam hennę i mam przesusz!
Nie masz przesuszu o ile nie przesadziłaś z zakwaszaniem. Niedopłukałaś. Połóż się w wannie wody z głową i dobrze rozmocz czuprynę. Przepłucz jeszcze raz pod prysznicem. Zrób płukankę z glutka lnianego.


Nie wiem jak mam to błoto na włosy nałożyć…
Mój sposób TUTAJ. Inny ciekawy TUTAJ. Oglądaj. To nie jest trudne ale wymaga nabrania wprawy.



Spłukałam hennę i kolor włosów się nie zmienił.
Zaczekaj, kolor henny wychodzi czasem dopiero po 48h. Więcej o tym TUTAJ.





Jak to jest z ta trwałością?
Czasem jest tak, że włosy złapią kolor trwale już za pierwszym razem. Szczególnie często tak jest z odcieniami rudości i czerwieni. Ale w większości wypadków by uzyskać zupełnie trwały kolor trzeba jakieś 5 hennowań. Czasem więcej, jeśli hennujemy hendigo albo samym indygo. Henna to barwnik trwały, ale czasem trzeba nad nim popracować.

Pisząc “trwały” kolor mam na myśli kolor, który już prawdopodobnie nigdy się nie spłucze. Albo po wielu latach. Nie mam na myśli trwałości, jaką znacie z farbowania chemicznego, gdzie farbować trzeba regularnie i całe włosy, także na długości. Jak już uda wam się wyczarować ziołami trwały kolor, wystarczy robić tylko odrosty.




Hennę nalezy gotować na gazie, piec w piekarniku, smarzyc na masle na patelni albo podpiekac na kijku na ognisku!


Nie. Wysokie temperatury zabijają barwniki. Henna lubi temperaturę 50 stopni, indygo niższa.


Dodam do cassi czy henny sok z 6 cytryn/4 cytryn/100 cytryn!

Nie dodawaj! Zafundujesz sobie przesusz stulecia. Połowa średniej cytryny wystarcza do zakwaszenia 50 gram ziół. 6 cytrynami można zakwasić z powodzeniem pewnie i z 500 gram ziół. Może nawet duzo, duzo wiecej! 500 gram ziół wystarczy, by zahennowac małego konia.
W ogóle cytryna jest przereklamowana, daje nieprzewidywalne kolory, zalezy na jaka cytrynę trafisz. Wybierz sobie inny kwaśny dodatek z TEJ listy.






Chce nałożyć bezbarwna cassie w celu odżywienia, ale bez zmiany koloru!

Cassia nie jest bezbarwna. Bezbarwna “henna” nie istnieje. Jeśli masz jasne włosy, nie da rady. To znaczy, moze da, a może nie da rady. Pewny sposób nie istnieje. Zależy jak włosy się lubią z barwnikiem cassi, od jej świeżości i w małym stopniu od techniki przygotowania. Poczytaj TUTAJ.  

Istnieja inne bezbarwne ziola kondycjonujace wlosy, ktore nie farbuja wlosow, np. neem, tulsi, bhringraj.




Mam mocno rozjaśnione włosy a teraz chce zrobić ciemny, zimny brąz!

Jesteś na 100 % pewna, ze chcesz takiego koloru na zawsze? Bo henna z dodatkiem indygo taki kolor owszem, mozna zrobic (dwoma etapami) ale to jest kolor na ZAWSZE! Nie da rady go rozjaśnić chemicznie. Już NIGDY nie będziesz blondynka. Az cale wlosy odrosna. Przemyśl to.

Taki kolor można też zrobić za pomocą henny i katamu, ale nawet wtedy moze byc ciezko juz kiedykolwiek zejść do jasnego blondu. Do jaśniejszych, ciepłych brązów juz da sie zejsc. Do rudości i czerwieni też. Ale nie do blondu, no chyba że nie przeszkadza ci w procesie wielokrotnego rozjaśniania stracić 3/4 włosów.




Jak czesto moge hennować? Cassiowac, indagować?
Ile chcesz. ;-) To nie farby chemiczne. Możesz choćby codziennie. Tylko uwaga na kwaśne dodatki, które potrafią suszyć.




Czy mogę mieszać zioła dwóch różnych firm?
Jasne. To ciągle te same zioła, cokolwiek producent na nich nakleił. I jakakolwiek folozofie do nich dorobił. Czytamy skład!




Czy powinnam zjeść cassie, henne, indygo? Inne zioło? Czy wtedy lepiej zafarbuje mi włosy?

NIE! Cassia da ci sraczkę stulecia, reszta ziół farbujących przy jedzeniu moze byc toksyczna.





Komentarze

  1. Ostatnie pytanie mnie rozbilo xd
    Ale za to w koncu upewnilam sie ile doklasnie cytryn, zastanawialam sie nad zakwaszaniem hibiskusem jesli jest mozliwe ale tu znowu nie znam proporcji wiec zostanę z cytrynami i to juz w przyszlym tygodniu ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odnośnie cyt: Istnieją inne bezbarwne zioła kondycjonujące włosy, które nie farbują włosów, np. neem, tulsi, bhringraj.
    Czy stosowałaś już coś takiego i czy masz może jakąś recepturę do polecenia do zastosowania na długości włosów. Głównie zależy mi na odżywieniu i pogrubieniu włosów na długości myślałam o hennie czy cassi, ale mam ombre blond i nie chce go tracić na ten moment, a planuję za pół roku farbowanie chemiczne. A chciałabym zastosować coś takiego. Czy efekt utrzymuje się długo jak np po hennie czy nie bardzo?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dodatki do henny, cassi i hendigo. Kontrola koloru.

Pomyślałam, że zbiorę do kupy informacje o ty co można dodać do henny i kasji, i jakiego efektu kolorystycznego można oczekiwać. Każdy kwaśny dodatek lekko zmienia efekt końcowy farbowania i za ich pomocą można kontrolować tonację kolorystyczną włosków, jakie będziemy miały na głowach, po koloryzacji henną czy kasją.









Tony podstawowe dla kasji, mieszanek kasji z henna i czystej henny, to od jasnego złotego blondu do ciemnej, czerwonej wiśni, kasztanu i brazu.
Jak wielu z nas wie, barwnik zawarty w hennie, lawson, nie oblepia włosów (słyszałam takie opinie) tylko przyczepia się do keratyny, która jest zawarta na powierzchni włoska. Dlatego poprawnie przeprowadzona koloryzacja henna jest taka trwała. Wszystkie zakwaszające dodatki do henny wpływają na celulozowe otoczki na liściach henny i uwalniają barwnik, by ten mógł się połączyć z keratyna. 
Jeśli nie dodamy do henny substancji, która zmieni PH mieszanki w rejony kwaśne, kolor na naszych włoskach nie będzie przechodził procesu …

Jak rozrobić i nanieść na włosy hennę lub cassię by złapala?

Przepis nadaje się do samej cassi, samej henny i cassi z henna (mozna je przygotowywać razem). Oraz do hennowania dwuetapowego (etap henny).


Przepis 1) Przed nalozeniem henny myjemy kudelkiszamponem z sls, mls, sles: LISTA TUTAJ, jeśli na codzien używamy poduktow z filmformerami. Jeśli nie używamy... ;-) tez warto umyć. Po myciu badz procedurze w punkcie następnym nie używamy na kudelkach zadnych produktów. Jedynie glutek lniany zdaje się nie miec wpływu na lapanie barwników.
2) Jeśli w kranie mamy twarda wodę, henna moze nie zlapac, szczególnie zdrowych odrostów, jakie mamy na glowie. Warto wtedy zdjac z wloskow nabudowane minerały z wody.
Przepis: - pol lyzeczki kwasku cytrynowego + tabletka witaminy C (vit C opcjonalnie) zmieszana z 3 lychami prostej odzywki/maski bez protein i filmformerow; to na wloski (nie na skalp!) na 20 min; splukac woda

Inne przepisy na zdjęcie minerałów z włosków znajdziemy TU
3) 24 godziny przed hennowaniem rozrabiamy henne, cassie badz henne z cassia (…

Odświeżanie koloru henny. Oczyszczanie przed hennowaniem. Chelatowanie włosów.

Chelatowanie włosów, to nic innego, jak zdejmowanie z nich nabudowanych składników mineralnych, jakie znajdują się w wodzie z kranu (szczególnie twardej). Jeśli hennujemy włoski, warto szczególną uwagę przyłożyć do regularnego oczyszczania włosków nie tylko ze składników kosmetycznych (do tego wystarczy zwykły SLS) ale także z minerałów. Oprócz tego, ze minerały sprawiają ze włoski matowieją, robią się szorstkie i suche, hennowane włoski tracą kolor, ciemnieją i szarzeją.




Chelatowanie naprawdę warto zrobić przed hennowaniem. Henna dużo lepiej złapie. Ponadto, warto robić na przykład raz w miesiącu, jeśli już udało nam się zahennować włoski. Jednak trzeba obserwować swoje włoski, chelatowanie, tak jak szorowanie SLSem włosów, do delikatnych nie należy, wiec jeśli na głowie mamy bardzo zniszczone, obklejone silikonami kudełki, efekt po oczyszczaniu może być nie najmilszy dla oczu. Zobaczymy po prostu, co tak naprawdę na głowie mamy. Znalazłam dla was kilka sposobów, jak to zrobić. 1) …

Wypróbowane henny dostępne w Polsce i wrażenia z ich używania.

Poniżej wyniki ankiety na grupie o firmach, które w Polsce produkują hennę oraz troche dodatkowych wiadomości wyszperanych w internetach.  ;-)



Khadi
Firma Khadi ma w ofercie czystą cassię, czystą hennę oraz czyste indygo. Jest też bardzo duża gama gotowych kolorystycznych mieszanek, od blondów, przez rudości, brązy i do czerni.
Opinie grupowiczów:


- bardzo czerwona, ciężko uzyskać nią rudości i miedzie - szybciej się spłukuje niz Swati - łatwo się nakłada - rozbudowana oferta - wysoka jakość: BAQ
Henny Khadi można kupić stacjonarnie (TUTAJ lista sklepów), bądź online. Cena 33.50 zl za 100 gram. Pewnie można też czasem dorwać w jakiejś promocji.
Swati
W ofercie znajdziemy czystą cassię, hennę oraz indygo i kilka gotowych mieszanek brązowych.
Opinie grupowiczów:


- trwała - dobrze przesiana - wysoka jakość - stosunkowo niska cena - czysta henna raczej ruda, niz czerwona UWAGA! wyglada na to, ze nowe opakowania sa juz czerwone
Henne Swati kupimy raczej online, choc może znajdzie się też gdz…

Trojskladnikowe hendigo, czyli cassia z henna i indygo. Delikatne brazy.

Dla kogo?


Tylko dla zdecydowanych. Bedziemy uzywac indygo, a indygo nie można chemicznie rozjasniac, poniewaz rozjasnia sie ono na zielono. Czasami glon potrafi się zrobić z farbowania chemicznego włosów na których jest indygo, nawet jeśli farba ma o ton jaśniejszy kolor niż kolor, jaki aktualnie mamy na głowie.



Jesli nie jestesmy zdecydowani, bezpieczniej jest sięgnąć po katam. O tym TUTAJ.





Od czego zaczynamy?


Przede wszystkim zaczynamy od ocenienia koloru, jaki mamy aktualnie na głowie oraz dobrze planujemy kolor docelowy całego farbowania. Pamietamy, ze ziola nie rozjasniaja. Zioła przyciemniają. Nie da rady zrobic koloru jaśniejszego, niż aktualnie mamy na głowie. Zioła też nabudowuja kolor. TO warto przeczytać, zanim zabierzemy się za hennowanie.




Naturalny, jasny blond, do naturalnego jasnego brązu, włosy nigdy nie farbowane, bez siwkow: tu nie ma sie czego bac, możemy od razu nałożyć trójskładnikowe hendigo, bez podkładu z henny czy henny z cassia.



Włosy farbowane chemicznie n…